Doctor Yourself

Wednesday, October 14, 2015

Canyon de Chelly - 2



Asa cum am mai zis, sa intri in canion este strict intarzis. Doar Navajo au acces ( ei chiar locuiesc in interiorul canionului si deasupra lui ) . Chiar si daca platesti un ghid navajo cu care sa intri in canion, ei te duc doar pe rute stricte pentru turisti insositi. Niciodata nu vei avea acces liber in canion, ori prin locurile sacre . Navajo spun ca aici in Canyon de Chelly , Holly One a pus piciorul prima oara pe Pamant, iar locul este marcat si cunoscut de ei : loc sacru.


                                          Asta este o alta particica din canion :






Exista un singur loc prin care ai voie sa intri neansotit in canion : e o cararuie mica ce duce pana jos, la o ruina. Atat. 
Nu prea merge sa bantui neansotit de un navajo prin canyon, ca peste tot patruleaza Politia Navajo si oricum, e plin de indieni si casele lor, ca e rezervatia Navajo .







La fiecare loc din care ai vedere asupra canionului, exista parcare si indieni care isi vand arta traditionala. In unele locuri erau tablite cu vanzarea prohibita.








Nenea era saman, iesise sa isi vanda arta pe marginea canionului. Avea pe el un tricou cu un dragon chinezesc.



 



                                    Ai voie sa cobori cativa metri pe cararuia asta ...


                                                          ... pana aici :




                                                             ... ca sa vezi asta  :

                                                 La dreapta, perete de piatra :


              Accesul vizitatorilor este interzis dincolo de acest punct, fara ghid autorizat :

Samanul ne-a aratat arta sa : o pictase proaspat acum cateva ore si a venit repede sa o vanda. Palma e simbolul samanului : mai multe palme reprezinta familia samanului, comunitatea din care face parte. Palma stanga e simbolul femeilor, cea dreapta a barbatilor. Spirala din palma reprezinta varsta samanului : fiecare spira = 10 ani.


L-am intrebat daca Navajo pot citit petroglifele si mi-a zis ca of course ! Toti stim sa le citim si sa le intelegem, ca s-a transmis din stramosi .

Poti citi o petroglifa din arta ta, pentru mine ? 

 Spirala patratoasa din stanga, reprezinta Canyon de Chelly, iar cele 4 patrate din spirala spun ca, canionul e deschis in toate cele 4 anotimpuri ( pentru adapost ), zi si noapte ( bilele albe si negre din dreapta ). In interiorul canyonului ( linia punctata ) locuieste de ani de zile ( spirala rotunda ) samanul cu familia sa ( cele doua maini ) . 
    Spirala patratoasa, dati cu pietre, da' am uitat ce semnifica !


Kokopelli sunt ... 4 bucati !  Unul e Kokopelli cel care se ocupa cu agricultura, altul se ocupa cu medicina si e reprezentat de Medicine Man in triburile Navajo. Zeul purta intotdeauna o masca de buffalo cand venea printre oameni sa ii vindece, iar indienii cand isi fac ritualurile de vindecare, samanul poarta masca de buffalo si el.

Altul era Inginerul genetician sef care lasa femeile insarcinate si era numit Trickster God si drept pedeapsa ca ii pacalea pe indieni, ei refuza sa il deseneze sau sa il reprezinte in vreun fel. Deci da, nu doar oameni pot fi pedepsiti pentru pacatele lor, ci si zeii ! 

Al patrulea Kokopelli era de fapt ... Kokopella, sotia lui Trickster God care si ea venea si facea sex cu indienii, dar ea nu e pedepsita de ei, pentru ca avea sgrija de oameni sa nu lelipseasca nimic. Venea constant si ii intreba daca au nevoie de ceva si dadea alarma, chema zeii sa rezolve problema. Kokopella e reprezentata cu cele doua cornite de furnica, iar Kokopelli are creasta cu antene pe cap.

Indienii Hopi au doar Kokopelli care avea toate functiile ( agriocultura, medicina, inginer genetician , trickster god, etc ) si Kikopella care facea sex si cu indienii Hopi.


Kokopelli in forma de " agricultural god " ( am uitat cum ii spuneau indienii ) cu masca de buffalo, unde fiecare linuta are o semnificatie : samanul mi le-a spus pe toate, dar eu am fost cu creierul pe off vreo 2 zile si ceva, din motive personale si intemeiate, asa ca nu mi-a dat prin cap sa il inregistrez. Nici nu am tinut minte, pentru ca in momentul ala nu mai aveam mintea functionala.

Stiu ca mi-a zis ca desenele de pe zeu reprezinta cele 4 anotimpuri, cele 3 chestii cultivate de indieni ( porumb, dovleac, fasole ), etc. Toate liniutele si punctuletele din desen semnifica ceva in legatura cu agricultura.


Indienii Hopi si Navajo cultiva porumbul in desert, dupa o metoda lasata de zei, Dry Farming si in functie de pozitia stelelor. "Sfantul porumb albastru " va creste mare si sanatos, daca il plantezi in functie de pozitia Pleiadelor si a Lunii pe cer si le canti .
    
       Daca plantezi porumbul cu tractorul, el va incolti in 2 saptamani. Daca il plantezi in Dry Farming style, va incolti in 4 zile. Batul cu care planteaza porumbul e special ajustat, incat sa puna peste samanta exact cat pamant are nevoie : daca e prea mult pamant, samanta nu va mai avea suficienta umezeala. In plus, porumbul nu se planteaza in randuri, ci in spirale. 

Daca tii o noapte semintele de porumb in apa in care ai pus Greasewood ( o planta ), porumbul va deveni rezistent la seceta.







4 comments:

  1. Ai de gand sa mai mergi in Chelly , ghid cu Navajo guide ? La White Ruins se ajunge relatively repede 45 de minute as zice. Nu era nici un politist pe drum , dar banuiesc ca stau de veghe prin zona sa nu plece turistiinpe cararea gresita. Vad ca este apa acuma. In iunie era secat aproape totul in Canyon. Am vazut de sus cai salbatici cautand apa. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. As mai merge in Canyon de Chelly, dar nu cu ghid, ca orcum ma duce doar prin locurile neinteresante si nu merita banii. As cobori pana la White Ruins pentru feeling, nu pentru ruine. In vacanta urmatoare, pe mine ma arde sa mai merg prin Bisti.

      Delete
  2. Nu e nimic special la ruine, oricum sunt ingradite. Daia lasa turisti de capu lor acolo. Urcatu inapoi de la ruine e mai dificil, mai ales la 35C. Pe mine m-a bate gandu sa iau un tour. Stiu CA sunt scumpe ,da peisaju e de basm. Daca ajunginprin zona sa ai la time un nexus 5. Daca e soare face niste poze panoramice bestiale. La Page nu v-ati dat cu barca le Lake Powell catre Rainbow Bridge ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Datul cu barca nu ne intereseaza catusi de putin. Am preferat sa ne plimbam prin desert la Page ( am fost la Wahweap Hoodoos ) .

      Da, tururile indienilor sunt scumpe ( in jur de 200 $ ). Eu mi-am luat un tur in rezervatie la Hopi, ca am vrut sa vad petroglifele, Blue Canyon, Coal Mine Canyon, Mushead Katchina si sferele de piatra. Dar pentru Canyon de Chelly nu mi-as lua tur.
      Eu am facut o fixatie cu Bisti, n-am vazut peisaj mai fascinant, ever. Ma duc inapoi in Bisti.

      Delete

Pentru ca au fost crestinopati ramasi fara argumente in ceea ce sustineau si care au scris pe blog datele mele personale drept razbunare, comentariile vor fi moderate, ca sa prevenim si alte marlanii dinpartea " prietenilor" . Comentariile vor fi moderate. Forever.