Doctor Yourself

Saturday, July 7, 2012

Coal Mine Canyon

Ca sa vizitezi Blue Canyon, esti obligat sa-ti platesti un ghid hopi , sau sa intri singur pe pamanturile lor, si sa tii degetele incrucisate, sa nu te prinda patrula. Singura problema a fost ca n-am gasit harti si indicatii exacte despre cum sa ajungem in Blue Canyon . Asa ca mergem sa ne intalnim cu Hopi Man .
La intrare in rezervatie ... de vanzare porumb alb si albastru !


                                  La locul de intalnire .... petroglife !


Am cumparat tur de la un indian cu foarte bune referinte pe internet ( "very good story teller" ) si implicat in tot felul de chestii de promovare a culturii Hopi.
    Hopi Man a fost prima persoana pe care am intalnit-o, in toata viata mea, care a suportat 5 ore de intrebari, si si-a pastrat calmul . Oricine in locul lui, mi-ar fi dat banii inapoi si ar fi coborit din masina ( si eu la fel as fi facut ) !

La inceput, l-am intrebat cine a construit Monument Valley . Mi-a zis ca .... vantul, eroziunile. Aham, deci d'asta esti ....  Inteleg ca ma trateaza ca pe prosti ( pardon, "albi" ) si imi toarna povestea oficiala inventata de albi, pentru a "explica" ( sau camufla ) istoria indienilor.
     Asa ca m-am vazut nevoita sa-l intreb lucruri concrete din istoria lor, asupra carora voiam lamuriri : ca daca il las pe el sa aleaga ce sa-mi spuna, imi vinde gogosi. L-am intrebat daca Hopi mai cunosc locatia exacta a " emergency place" si mi-a zis ca nu stie ce-i aia, nu stie despre ce vorbesc!
      Da' "sipapu" stii ce e ( cuvantul in hopi pentru emergency place ) ? No, strans cu usa, n-a mai putut sa faca pe prostu' si mi-a zis ca s-a surpat cararea si locul e inaccesibil, insa e in Grand Canyon, acolo unde Little Colorado face un cot si intalneste Grand Colorado, sau asa ceva .Si ca anul trecut, un jurnalist a incercat sa gaseasca sipapu si a murit , din cauza terenului abrupt.
      Eu stiu din sursa sigura, ca Hopi au ceremonii la sipapu, in fiecare an ( tinute in mare secret, of corse ). Si ma indoiesc ca nu mai cunosc intrarea, cand asta e cel mai pretios lucru care il au de la zei .

L-am intrebat daca Hopi pastreaza " top door" deschisa si cum fac asta ? Iarasi nu stia despre ce vorbesc . Cuvantul in hopi nu-l mai tin minte, insa mi-am pus mana in cap si i-am aratat despre ce vorbesc.
    Ah, pai fontanela se inchide dupa nastere si gata ! Iar imi vindea gogosi .
Ok, fontanela se inchide, insa top door .... nu ! Daca urmezi indicatiile zeilor : si stiu din sursa foarte sigura, ca zeii le-au comunicat modalitatea de pastrare deschisa a back door ( nu stiu cum, insa, ca hopi considera ca e treaba initiatica si e secret )  le-au specificat in mod ferm sa faca asta, ca sa poata comunica in ceremonii cu zeii . Da' nu am zis nimic, ca e decizia lui, cat imi spune si cat nu.
Stiu doar ca nu vrea sa-mi spuna. O fi fiind el " great story teller " cu turistii : probabil  cu aia retardati, care n-au habar de nici unele. Ca daca incepi si il inttrebi chestii de detaliu, vrei mai mult .... pauza !

Astea fiind conditiile, mai am un singur dor : sa-l fac sa-mi confirme sau infirme ca acele hoodoos pe care le-am vazut peste tot, sunt  reprezentari ale zeilor, locuri sacre ( asa cum am presupus eu ). Era singura mea sansa, si aveam 5 ore la dispozitie, sa-l fac sa cedeze.
      Momentan imi spusese ca acele hoodoos nu au nici o semnificatie si ca le-a facut vantul, eroziunile. Imi dadea cacat, fara nici un dubiu. Asa ca jucam v-ati ascunselea : eu intreb, el o da cotita .... sa vedem cine cedeaza primul . Nu ma intereseaza ce crede despre mine, nici ca sunt nepoliticoasa .... nimic .

 Pana atunci, il rugam sa ne duca la Bilele Negre.  Undeee ? Ce's alea ?  Ca el n-a vazut, n-a auzit in viata lui si n-au asa ceva in rezervatie.
Las' ca stiu eu, ca mi-am facut temele : am si harti ! Te ducem noi !
   Mda, asta a picat naspa pentru toata lumea : sa vina turistu' sa-l faca pe ghidul, in curtea proprie a indianului ... Da' cum voiam sa vedem pietrele ... soory, nenea Hopi !


Parea sincer mirat, cand am ajuns la bile. Tot zicea ca nu stia de ele si s-a dus jos la ele, sa le studieze de aproape.


Nu-i asa ca par a fi foarte .... naturale ? Si ca le-a facut eroziunile ? Nenea Hopi asa ne-a explicat  si m-am abtinut sa-l calc pe batatura, ca trebuia sa-l conving sa-mi dea informatia aia care imi trebuia mie ). poza mare :


         Cineva sparsese o bila d'asta ( era uriasa ), iar inauntru parea goala .


De aici incolo, ne-a condus nenea Hopi, spre Coal Mine Canyon. Istoria spune ca o familie tanara cu un copil, trecea pe marginea canionului, iar barbatul a cazut inauntru si a murit. Femeia a venit in fiecare zi in Coal Mine Canyon, unde a cazut sotul ei, pana cand a murit de dor.  De atunci, in serile cu luna plina, fantoma femeii se ridica deasupra canionului, iar locul e cunoscut intre hopi, ca fiind plin cu fantome. poze mari.






                     Zona din fata canionului arata asa : acoperita cu nisip ...


      Iar eu am gasit cochilii de scoici : ne aflam pe locul unei foste mari secate .


                             De aici mergem inspre Blue Canyon : poza mare


3 comments:

  1. bilele negre sint foarte interesante. too bad we don't know what they are.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bile similare sunt in Costa Rica http://web.ku.edu/~hoopes/balls/
      Si cele din rezervatie de la Hopi, erau la fel de mari.

      Delete
  2. "Bilele negre?" In Romania... sunt si se numesc... Trovanti ... ! Dar... nu sunt negre...!

    http://romaniamegalitica.blogspot.ro/2010/07/trovantii-din-valcea-un-fenomen-care.html

    http://romaniamegalitica.blogspot.ro/2014/09/trovantii-din-costesti-judetul-valcea.html

    http://romaniamegalitica.blogspot.ro/2012/07/trovantii-misterul-pietrelor-vii.html

    http://romaniamegalitica.blogspot.ro/2010/10/trovantii-din-buzau-trovantii-din.html

    http://romaniamegalitica.blogspot.ro/2011/02/trovantii-din-ulmet-bozioru-buzau-tara.html

    etc. etc. etc. ... Vizitati, Romania Megalitica /// http://romaniamegalitica.blogspot.ro/

    ReplyDelete

Pentru ca au fost crestinopati ramasi fara argumente in ceea ce sustineau si care au scris pe blog datele mele personale drept razbunare, comentariile vor fi moderate, ca sa prevenim si alte marlanii dinpartea " prietenilor" . Comentariile vor fi moderate. Forever.