Doctor Yourself

Wednesday, March 7, 2012

8 Martie

E 8 Martie si in Rai !
Pe aici prin Rai, n-am vazut nici un fel de tam-tam cu chestia asta : nici o reclama prin ziare, nici un banner. N-am vazut nici macar un indemn gen " cumparati flori si ciocolata, de 8 Martie, ca altfel va taie femeia de la portie ". Nimic referitor la manipularea despre cum sa-ti cheltui banii ca sa simti "sarbatoarea ".
 
 In schimb, ziarele mi-au spus o poveste parca desprinsa din cartile motivationale : despre cum avem nevoie sa conectam fetele, sa ne inspiram viitorulsi bla-bla. Care viitor ? Ca toti suntem prostiti inca de mici despre ce viitor luminos o sa avem, ce o sa facem si ce o sa dregem noi. Asta, pana cand descoperim ca societatea umana este profund sclavagista : motiv suficient ca sa ne ratam vietile, inca dinainte de a ne naste. Pentru ca nu-i asa, sclavii pot avea un viitor stralucitor ? ( in care isi petrec viata muncind pentru altii, ca sa poata supravietui in conditii mai mult sau mai putin decente-irelevant ).
   Asadar, sa prostim si femeile chiar de ziua lor, despre cum ele pot face din cacat bici si isi vor putea depasi conditia de sclav . Cum facem asta ? Pai .... expunandu-le la " modele" pe care sa le imite !
Pai da, cand esti maimuta proasta, faci ce stie mai bine maimuta sa faca : sa imite !


Pe cine imiti ? Pai ... pe cine iti spune media si sistemul ! Ca se poate sa imiti si pe cine nu trebuie ( pe aia care te invata sa gandesti cu capul tau ) iar asta se stie, ca nu e de bine . Nu trebuie sa fii independent, ci o maimuta imitatoare.
   Media mainstream, iti alege cu grija modelele ( in functie de interesele cui ? ), iar tu iti vei inchipui ca media moare de grija ta, si iti va pune sub nas modelele cele mai bune pentru tine .
Pai stii ce ? Daca esti atat de proasta incat nu poti gandi singura, ci ai nevoie de imiti pe cineva ( modele, vedete, moda, whatever ) .... iti meriti soarta ! Si mai trist este ca sistemul, autoritatea, in loc sa-i invete pe tineri sa respinga " modelele" si sa gandeasca singuri, ii tampeste definitiv, incurajandu-i sa imite ca maimutele, modelele alese de ei sau ... de altii.
   Nu, n-avem nevoie sa imitam, ci avem nevoie sa invatam sa gandim critic.


Tot ziarul ne spune cum mass-media are o foarte puternica influenta ( asupra maimutelor ) si ca e naspa ca apar tot felul de modele negative, care pot fi imitate de tineri. Daaar, parintii au cel mai important rol in viata plozilor. Oare ? Poate in viata maimutelor care nu pot gandi singure. 
    De ce mi-as imita parintii ? Nu-i mai bine daca i-as evalua critic, si i-as vedea asa cum sunt ( in toate splendoarea sau imbecilitatea lor ) ?  Si chiar daca, in mod exceptional, as avea parte de niste parinti deosebiti ... de ce i-as imita, in loc sa-mi gasesc propriul drum si sa am propriul meu fel de a fi ? Ca e stupid sa te apuci sa-ti reprimi gandirea si felul de a fi, doar ca sa maimutaresti niste modele ( pozitive, in cazul asta ).
    No thanks, da' povestea asta n-a tinut nici cand eram copil de scoala primara. Prefer sa fiu eu insami, cu bune si cu rele, si sa ma accept asa cum sunt : e mai sanatos pentru sanatatea mea mintala. E un lux sa-ti permiti sa fii tu insati : pentru ca e nevoie sa ai o foarte mare durere in coor fata de parerea altora despre tine. E un lux, pentru ca e costisitor, cand traiesti intr-o societate ipocrita : da' mie mi se merita.


In schimb, asociatiile din Rai, se straduiesc ( pe bani grei ), sa creeze o societate de maimute imitatoare, cautand sa prezinte tinerilor, staruri drept modele pozitive. Si ii incurajeaza pe tineri sa imite tot ce li se pare lor ca ar fi ok : mamici, invatatoare, matusi, bla-bla.
Of corse, asociatiile astea se fac a nu vedea conflictul intern care apare in cazul unei maimute imitatoare : eu sunt caine, da' vreau sa imit si sa fiu ca pisica. Si cum nu voi fi never, ever o pisica ( da' imi doresc cu ardoare ), o sa imi petrec viata in complexe de inferioritate, sperante false si chinuri aiurea.


Intamplator sau nu, si romanii au aceeasi parere idioata despre imitatie. Si au incercat experimentul si pe noi : in liceu fiind, anii terminali, pe vremea cand elevii erau cuminti, am nimerit in clasa " problema " .
   In primele doua luni de scoala, profa de latina a facut infarct la noi in clasa, ca ne-am certat cu ea . Dirginta iesea frecvent afara de la ore, ca sa planga in voie pe coridor. Proful de romana a refuzat sa mai intre la ora noastra ( ameninta cu demisia ). Asa ca s-a propus desfiiintarea clasei noastre si sa ne imprastie pe la alte licee din oras, dar inspectoratul a refuzat. Si cum eram la jumatatea trimestrului, si ni se dusese buhul in oras, nu reuseau sa ne gaseasca prof de romana.
   Pana cand au venit cu ideea stralucita ca la probleme exceptionale, se impun masuri exceptionale : adica sa ne aduca la clasa un " model" , care sa ne ia piuitul.
Asa l-au adus pe X, actor din generatia de aur, care apare in foarte multe filme romanesti considerate " de top ". E adevarat ca la orele lui nu sufla musca in clasa : ne-am fi tinut si rasuflarea, numai sa " povesteasca" orice altceva decat lectiile.
    
   Omul era un monument de discretie si ne-a invatat si pe noi asta ( se prinsese ca daca nu ne invata ceva care sa ne fie folositor in viata, noi o sa ne plictisim si o sa facem circ in ore ). A fost prima persoana care ne-a aratat cum sa gandim cu capul nostru si sa punem la indoiala tot ce ni se serveste oficial si neoficial : si a fost o usurare sa constat ca nu's singura " ciudata".
Culmea e ca, desi a fost adus cu scopul declarat de a ne fi model de imitat, omul ne invata sa facem exact invers : sa ne punem intrebari, sa gandim critic si sa avem propriile pareri.
 
Rezultatul pe termen scurt ? De imitat nu l-am imitat ( omului ii este punct central in biografia oficiala, cultul pentru parinti si refuzul de a se casatori si a avea plozi ) : avem pareri comune si pareri contradictorii. Restul clasei ... n-am vazut sa aiba imitatori. Nici  nu mi-am vazut colegii incepand sa gandeasca critic si pe cont propriu. N-m vazut nici o schimbare.
Cu alte cuvinte : cine gandeste bine, cine nu.... nu va invata sa gandeasca singur , imitand !  Ca n-ai cum sa imiti gandirea critica : dar poti sa o dobandesti, punandu-ti intrebari si cautand raspunsuri.
    Marturisesc ca mie mi-a prins bine, ca mi-a confirmat ca a gandi critic nu este o ciudatenie, ci asta-i calea ( si cand m-a prins ca m-am indoit de asta, mi-a dat peste degetele ).
Avantajul scolii ? Timp de 1 an scolar si jumatate, n-a mai avut probleme cu clasa noastra, la ora de romana. Profa de latina si-a revenit, s-a intors la clasa si ne-a lasat in durerea noastra : a inteles ca viata ei e mai importanta decat sa ne invete pe noi latina. Diriginta a continuat sa planga vreun an intreg : anul urmator s-a calmat si ne-a lasat si ea in durerea noastra.
Ce n-au inteles ceilalti profi, in frunte cu directoarea, a fost ce ne face nenea actoru' de ne transformam cu totii in sfinti la ora lui ? Noi le-am spus ca ne recita din Eminescu .
  
Parerea mea, de elev trecut prin experimentul " modelelor "  Sa arati copiilor cum sa gandeasca, poate fi eficient si poate trezi multe maimute din patima imitatiei : din pacate, la mine in liceul, nenea a trebuit sa foloseasca metoda cu perdea si mai rar, ca sa nu se prinda si sa nu sara prpfesorii si parinti, ca ne invata " prostii ".
   Metoda imitatiei modelelor, produce doar ....maimute usor manipulabile : societatea in care traim, sta marturie.

5 comments:

  1. Cu ocazia zilei de 8 Martie iti doresc sanatate , fericire , inplinire si numai bine , urmaresc cu interes blogul tau amuzant , sincer si realist care indica o minte isteata , realista si cultivata !

    ReplyDelete
  2. La multi ani, sa ai parte de tot ce iti doresti mai bun!!!! TE pup!

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Multumesc ! La Multi Ani tie si femeilor din viata ta !

      Delete

Pentru ca au fost crestinopati ramasi fara argumente in ceea ce sustineau si care au scris pe blog datele mele personale drept razbunare, comentariile vor fi moderate, ca sa prevenim si alte marlanii dinpartea " prietenilor" . Comentariile vor fi moderate. Forever.