Doctor Yourself

Thursday, December 15, 2011

Gift Cards


Manipularea prostimii functioneaza perfect : nu doar in Rai, ci peste tot. Doua inventii de marketing mi se par mie a fi briliant . Prima, este sa convingi turma sa cumpere la un supra-pret ( de vreo 30-40 de ori mai mare ), o marfa care se gaseste peste tot, aproape pe gratis. Dupa cum constatati, functioneaza perfect : a devenit " normal" sa bei apa de la robinet ( nici macar de izvor ) ... din conserva de plastic toxic, in loc sa o iei pur si simplu de la robinet + filtru de apa.
    Asta in conditiile in care majoritatea turmei considera ca daca beau apa numai din conserva, insa gatesc exact cu apa aia pe care o declara toxica pentru baut ... totul e ok. Ca sa nu mai spun ca fac dus cu exact aceeasi apa declarata toxica ....

Adoua inventie briliant, este sa convingi turma ca e ofensator sa faci cadou bani cash, insa e perfect " normal" si de dorit, sa faci cadou aceeasi suma de bani, dar ... pe card ! De parca n-ar fi tot bani !
     Adica, daca primesc cadou un CEC cu o suma de bani, vaaai, ma simt profund jignita, prietenia noastra s-a terminat. Daca imi scrii aceeasi suma , nu pe o fila de CEC, ci pe .... o bucata de plastic, sunt extaziata, te apreciez la maximum ! Imbecilitate in stare pura, exploatata la greu : daca nu scrii suma de bani pe suportul care trebuie ( plastic ), oaia proasta se simte jignita ! Pentru ca asa au dresat-o companiile si reclama sa se simta ! 

Ce este bucatica de plastic miraculoasa ? Se numeste "gift card" , in cumperi de la magazine si il folosesti in conditii dezavantajoase pentru tine : adica poti folosi suma de bani scrisa pe card .... doar in magazinul respectiv.  Obligat-fortat, cumperi de la ei. In schimb, daca banii ar fi fost cash sau o fila de CEC ... as fi putut cumpara de unde si ce anume ma interesa pe mine.
    Am primit un gift card de la Starbuks : cafea nu cunsum, ceai doar cand ma duc in vizite, ca sa nu jignesc gazda ca refuz toate mizeriile care mi le pune pe masa. Asa ca am cumparat un fursec, la supra-pret : era atat de chimizat, incat am muscat si l-am scuipat. Infiorator. L-am dat la animale : si veveritele si ratonii, au refuzat sa-l manance. Iar cardul l-am aruncat, cu toti cu banii primiti cadou ... pentru ca nu aveam cum sa-i folosesc.
    Ei bine, aici modalitatea cea mai uzitata de a face cadouri ( inclusiv la nunti ) este ... gift cardul ! 

Si acum, sa vedem cum sunt spalati pe creier canadienii, ca sa devina convinsi ca, gift cardul e cel mai maret cadou care il pot alege :
Zice ca alegand cardul, elimini munca si bataia de cap de a alege un cadou. Pai si daca ii dau o suma de bani, elimin din start bataia asta de cap : plus ca nu-l mai fortez sa cumpere din magazinul care vreau eu ! 


Unele companii ( Sears ) apeleaza la trucuri de-a dreptul infantile, ca sa-i dreseze pe canadieni sa cumpere gift card de la ei : cica vii cu poza sarbatoritului pe un Cd, iar ei ii vor pune poza pe cardul care i-l vei da cadou. Exact : numele prostilor, pe toate gardurile.
   Si de ce as avea nevoie sa-mi puna poza pe card, ca nu sufar de grandomanie ? Nici de cultul personalitatii ? E doar un plastic, pe care il folosesc de cateva ori ( in cel mai fericit caz ) si apoi il arunc. Cui ii pasa ce e desenat pe gift card, pe debit card sau pecredit card ? Ca nu mai am 3 ani ...


Companiile inventeaza si alte " facilitati" fictive pe care gift cardul le-ar avea. Zice ca nu platesti taxa ca sa-ti poti folosi banii : ar fi si culmea sa platesc taxa la magazin, ca sa ... imi primeasca banii la casa !
Si mai zice compania ca ... nu trebuie sa ma ingrijorez de data de expirare a cardului, pentru ca ... nu expira niciodata. Ei bine, ghici ce ? Nici banii cash nu expira niciodata ! Si nici nu trebuie sa platesc taxa pe ei, ca sa cumpar cu ei din magazine !
   In cncluzie : care-i facilitatea aia pe care gift cardul mi-o ofera IN PLUS fata de banutul cash, incat sa mi se merite sa folosesc plasticul lor ?


Cei de la Indigo ( lant de librarii ), s-au gandit totusi sa introduca un avantaj real : daca vei cumpara peste 25 $, o sa-ti livreze cartile gratis, fara sa mai platesti transportul.
Ideea e buna, insa Amazonul le-a luat-o demult inainte : livreaza gratuit peste o anumita suma ( e drept ca in USA ), unele gratuit pur si simplu, si mai mult ... nu esti obligat sa cumperi numai cu gift card-ul, ca sa beneficiezi de livrarea gratuita. Deci ....

Alte companii , in cazul asta, un restaurant, iti ofera puncte bonus, daca le cumperi gift card-ul. Neinteresant : asta presupune sa fiu client ultra-fidel, sa mananc de nenumarate ori la ei, ca sa pot strange suficiente bonusuri, pana sa le pot folosi ca sa-mi cumpar un fursec gratis de la ei. Deja suna a contract de casatorie cu restaurantul ala...


Alt restaurant e mult mai generos: ne ofera 10 $, daca le cumparam un gift card de 50 $ ... Pai pentru 20 $, sa platesc dintr-un foc 50 $ pe care sa-i tin blocati pana voi manca de mai multe ori la restaurantul ala ... nu prea se merita. Prefer sa mananc, platesc si sa-mi folosesc restul de bani cum vreau eu, si nu cum vrea restaurantul respectiv.


Companiile ne promit marea cu sarea : pe viitor, vom putea trimite gift cardul electronic, direct pe telefonul sarbatoritului ! Pai si daca ii fac un virament bancar, de pe online banking, nu-i tot aia ? Plus avantajul ca isi va putea folosii banii cadou, fara sa fie obligat sa-i cheltuiasca in ce magazin vrea cardul ...


Pana cand vor face ei up-grade la gift carduri ... cumparati plasticele dupa cum ati fost dresati ! Oferta e variata : pe culori, pe sume, pentru toti fraierii ...

24 comments:

  1. Mie personal mi se pare genial. Sa dai bani este urat, poate fi considerat mita atat de ala care da cat si de ala ce accepta. Multi oameni nu stiu ce sa cumpere, un gift card este convenabil, simplu si incape in buzunar. Exista gift card Visa unde ai bani si poti cumpara ce vrei de unde vrei. Mi se pare mult mai elegant sa primesc un gift card Visa de $50 decat bani. Parerea mea ....

    ReplyDelete
  2. "Daca dai bani cash se considera mita" ... pai daca dai un card cu bani, nu tot mita se cheama ?
    Si care-i diferenta intre un card VISA cu 50 $ pe el, sau 50 $ in plic ?

    ReplyDelete
  3. "Vulgaritatea" banilor in plic este spoita ipocrit dar ingenios. daca iti dau cadou $50 tu ai fi in stare sa-ti iei mancare de ei... asa te fortez sa-ti iei un cadou, pentru ca eu sunt prea prost sa-mi dau seama ce ti-ai dori tu exact.
    Mai am doua observatii vizavi de ipocrizia ta vizavi de cadouri. Tu nu crezi in Mos Craciun si spiritul craciunului e o spalatura pe creier la cel mai inalt nivel... deci, de ce accepti tu cadouri?
    Si 2, puteai da cardul ala altcuiva. Chiar si unuia pe strada... dusmanului tau feroce, sa poata ingurgita chimicale... dar tu l-ai aruncat.

    ReplyDelete
  4. Si daca imi dai 50 $ cadou pe VISa card, ce te face sa crezi ca nu-mi cumpar mancare de ei ( ca pot ! ) ?
    Si apoi, daca pentru mine, mancarea e cadoul pe care mi-l doresc, de vrei sa ma forez sa-mi cumpar ce vrei tu ? Ca nu-i cadou pentru tine, ci pentru mine...

    Accept cadouri, ca sa nu-i jignesc pe oameni refuzandu-i. Oricum, cam toate ajung la gunoi, ca nu mi-au placut nici unul. N-am primit cadouri de ani de zile ( eu cu sotul nu ne cadorisim reciproc, ca e penibil ).

    ReplyDelete
  5. 1.Un cadou trebuie sa fie simbolic si nu de valoare.
    2. Daca este de valoare trebuie sa aiba un oarecare rol in viata cadorisitului.
    3. Calul de dar nu se cauta de dinti dar nici inutil sa nu fie. E scuza lamentabila a celor care nu vor sa gandeasca.
    4.Banii dati cadou(indiferent de suma) este o practica mondiala.
    5. Pentru ca traim in epoca materiala si vrem sa parem cei mai tari din gasca de prieteni facem eforturi pentru asta dar sa nu cadem in ridicol si sa ne ascundem dupa deget in cazul in care dam bani pe card si nu cash. Este acelasi concept. Cadoul pana la urma trebuie sa fie frumos si util iar daca ai primi in fiecare an ca barbat spray deodorant sau after shave s-ar putea sa-ti iei campii sau sa le spui prietenilor sa mai citeasca si ei o carte despre oferirea cadourilor si utilitatea lor. Cand faci un cadou impersonal cam ce raspuns crezi ca primesti. Exact ..Flit peste ochi!
    Pai ori te gandsti la mine ori oferi de dragul egoismului tau sa te simti important?
    Mai bine dai o smochina invelita in poleiala decat un pix aurit ca pana la urma bucuria prietenului e mai importanta decat bucuria ta..sau asa ar fi normal intr-o lume altruista...si nu egoista

    ReplyDelete
  6. Prostia asta cu Gift- cardurile a fost crescuta tocmai de idiotii pe care nu-i duce capul sa aleaga un cadou. Si chiar si asa (toti avem momente in care nu stim ce sa luam cuiva) sunt metode mult mai elegante de a iesi din impas.
    De exemplu eu fac cadouri doar la cei apropiati. Rar fac la persoane pe care le cunosc de putin timp si atunci cumpar ceva generalist: un ornament pentru casa, un vin mai rar, o chestie care nici sa nu jigeasca, dar sa-i si placa. Cu membrii familiei sau cu prietenii foarte apropiati (daca nu stiu ce si-ar dori sau sunt in pana de idei) pur si simplu ies cu ei in oras si mergem impreuna sa-si cumpere ceva care le place sau le este util. Indiferent ca e vorba de o pereche de blugi sau un set de oale. Ei stiu cam ce putere financiara am eu, asa ca incearca sa tina o limita decenta in pretul cadoului. E mai elegant decat "cash in hand" cu toate ca am practicat si eu aceasta metoda, in special cand eram prin UK si era complicat sa trimit cadouri "fizic" in tara. Metode sunt......cap sa fie.

    ReplyDelete
  7. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  8. Dorinta de a face cadouri depinde de fiecare individ in parte, de modul cum a fost educat in familie si de mediul in care a trait. Taranul roman, de exemplu, nu a fost niciodata obisnuit sa faca daruri. Habar nu aveau ca de zilele de nastere ale nevestii si copiilor trebuia sa le faca daruri. Cand mergea in vizita pe la vecini sau rude, se ducea cu cate ceva de-ale gurii sau cu o damigeana de vin sau palinca.

    ReplyDelete
  9. Se ajunge la ideea de cadou.
    Dpv strict filozofic Tzipi are dreptate. doar ca noi suntem animale sociale. Si schimbul de cadouri ajuta la intarirea legaturilor sociale. Fireste ca primitorii se alegeau cu o gramada de obiecte inutile pentru ei.
    O solutie de mijloc, de a impaca si capra si varza, este bon-cadoul.
    Ca si sume sunt relativ mici - e greu sa le dai sub forma de bani din motiv de marime, dar parca nici sa l potcovesti pe cel cadorisit cu inca niste troace/gunoaie n are rost.
    E o solutie de mijloc. N o fi ideala dar e mai buna oricum decit sa i dai troace.

    Subiectul cu semnificatia cadourilor e ceva mai complicat ca tematica si tine de comportament social. Nu sunt de acord absolut deloc cu autoarea, pe care nu as da o exemplu de insertie sociala normala.

    Pe tema furajului si a procesului de furajare al omului.
    e firesc si normal sa te preocupe ce maninci. Problema apare cind e singurul subiect care te preocupa.
    E similar cu spalatul pe miini si grija pt igiena. Sunt bune dar cind la 5 minute te speli pe miini si e prima preocupare subiectul om intra in zona patologica.
    Mincam si ne spalam pe miini ca sa traim, daca ajungem sa traim ca sa ne preocupam numai de mincare sau de spalatul pe miini e o problema. De ordin psihiatric.

    ReplyDelete
  10. Pe tema " furajatului " : esti tot timpul ceea ce mananci. Ceea ce mananci,iti va construi corpul : vei trai cu asta non-stop, si nu doar 5 minute cat te " furajezi". Cam asta-i diferenta si motivul pentru care preocuparea pentru ceea ce bagi in gura, ar trebui sa fie constanta. Pentru unii. Ca pentru altii, chiar nu conteaza.

    ReplyDelete
  11. Daca este sa cauti nod in paura la orice pas, normal ca ai sa gasesti destule hibe. Obsesia asta a mancarii nu este de loc normala. Nu vezi in fata ochilor decat mancare "contaminata" si te autosugestionezi constant cu ideea ca de la mancare ti se vor trage toate relele. "Bubele" nu vin de la mancare ci de la creierul care proceseaza informatiile. Daca informatiile tale sunt dintr-un mediu restans, particular si neunitar, normal ca denaturezi orice concept cognitiv. Mai rau, il amplifici si generalizezi la scara planetara.

    ReplyDelete
  12. Cand e vorba de sanatatea si corpul meu, nu e vorba de nod in papura ci pur si simplu de respect pentru propria fiinta.
    Consider ca e caz domeniul psihiatriei, sa nu iti pese de calitatea e ceea ce mananci : pana si animalele fac asta !

    ReplyDelete
  13. Respectul pentru propria ta fiinta este sa nu eludezi niciunul din aspectele realitatii. Citesti si te informezi doar pe diagonala. Nu accepti sfaturile si ideile altora. Lumea, vazuta de tine, este sumbra, gata de un cataclism nuclear. Iti place sa jignesti oamenii ("turma", "spalati pe creier", "mame nebune" etc.) si culmea daca cineva iti opune rezistenta ii stergi mesajul sau te contrazici cand vezi ca nu ai argumente logice.

    Nu ma intereseaza cine esti si ce faci. Dezbatem aici ideile tale si nu persoana ta. Tu tocmai asta n-ai inteles: atatia oameni = atatea idei. Deci, respecta si parerile altora, bune-rele, cum or fii, respecta-le!!

    ReplyDelete
  14. N-am CUM sa respect o parere imbecila, oricata multa bunavointa as avea. Por insa, sa respect dreptul fiecaruia, de a emite pareri ( fie ele si imbecile ).
    Asa cum am mai spus, am sters mesajele cu atacuri la persoana, si nu cele erau in contradictie cu parerile mele : insa cand fiecare intelege ce-i convine lui mai mult...

    ReplyDelete
  15. Asa faci si tu, Tzipi. Intelegi ce iti convine tie mai mult... Si iti place sa te laude userii blogului tau si sa te aprobe "cu aplauze".
    Oricata bunavointa am avea noi, cei care nu-ti impartasim ideile, "n-avem CUM sa respectam o parere imbecila". Suntem chit, ori ba?

    ReplyDelete
  16. E fix problema voastra ce considerati despre parerile mele ; nu ma priveste pemine.

    ReplyDelete
  17. E fix problema ta ce consideri tu despre Canada; nu priveste pe nimeni.

    Ne mira doar indarjirea cu care afirmi ca ideile tale sunt de necombatut, "realiste" si "fara spalare de creier". Ai reusit sa demonstrezi tocmai contrariul si nici macar nu-ti dai seama... asta este partea cea mai haioasa.

    ReplyDelete
  18. Pai normal ca avem de ce sa radem - divertisment!!!

    ReplyDelete
  19. @Anonim:nu-i tin partea lui Tzipi, dar am doua chestii de spus:

    1. Daca tu (sau altii) ai dorinta ca parerile tale sa fie luate in considerare, rupe-ti 3 secunde din pretiosul tau timp pentru a comenta cu un "nume". Astfel lumea va sti dupa 5-10 comentarii cu cine vorbeste si poate nu va sari de fund la orice chestie pe care o spui. E o chestie de bun simt. Daca eu te-as suna de 5 ori pe noapte cu numar ascun si te-as injura, ti-ai lua foc. Daca as fi un prieten si te-as suna cu numar, ai considera ca fac misto de tine, sau ca ma plictisesc groaznic. E vorba de perceptie.

    2. Nici eu nu sunt de acord cu "tabieturile" legate de mancare ale autoarei. Mi se par exagerate. DAR.....nu am cum sa o contrazic cu argumente atata timp cat pe mine nu ma intereseaza subiectul. Nu ma intereseaza ce halesc, ce beau, etc. Sunt mai ignorant, stiu. Daca eu mananc tot ce se nimereste si habar n-am ce-i ala un hormon de crestere pentru animale (ca nu m-a interesat), nu-mi pot da cu parerea pe acest subiect. Ar trebui sa fie valabil pentru toti. Activezi cumva in domeniul alimentar? Ai vreo calificare in acest domeniu? Ai vreun argument bun contra a ce spune? Daca nu.......

    3. Orice bloger stie ca blogul e tarlaua lui. E frumos, decent si productiv sa lase lumea sa-si exprime o opinie pe el. Pentru asta scriem cei mai multi dintre noi. Pentru a impartasi niste idei si pentru a comunica cu cititorii prin intermediul comentariilor. Dar atunci cand un cititor vine si arunca cu rahat in munca ta (da, este o munca sa intretii un blog) fara nici o baza, doar pentru ca se poate ascunde dupa un "anonim", mi se pare absolut normal ca respectivul comentariu sa fie sters. E exact ca si cum as veni eu pe blogul tau sa-ti spun "ma-ta-i proasta" pentru ca nu sunt de acord cu ceea ce scrii tu. Ti se pare echitabil?

    ReplyDelete
  20. Da, dar asta nu explica lipsa de respect a lui Tzipi fata de cei cu idei opuse de ale ei. Ea zice ca putin ii pasa de parerile noastre insa incepe cu jigniri sistematice: suntem "spalati pe creier", ideile noastre sunt "imbecile". Nu are exercitiul dialogului, decat daca ii joci in struna ineptiile. Pe mine, unul, ma amuza teribil... De aia mai si intru pe blogul ei, este un caz clinic...

    ReplyDelete
  21. Si apropo i s-au dat lui Tzipi sfaturi profesionale in domeniul nutritiei si tot n-a priceput. O tine pe a iei, ea le stie pe toate, bla-bla-bla...

    P.S. Este dreptul userilor de a-si pastra anonimatul.

    ReplyDelete
  22. P.S. Si dreptul blogeilor de a le sterge comentariile :D

    ReplyDelete
  23. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete