Doctor Yourself

Wednesday, July 6, 2011

Agramatii de " Acasa"

Am vazut si eu rezultatele bacalaureatului din Romania, si mi-am zis ca stau deoparte. Da' cand am gasit ultimul numar al ziarului diasporei romanesti " Acasa" , n-am mai rezistat ...

Deci : tipa toti in Romania ca elevii sunt vinovati ca n-au invatat. Eh, ei au cea mai mica parte din vina. Eu, ca fost profesor, stiu un lucru foarte clar : jobul meu este sa ii fac pe elevi sa priceapa informatia care le-o dau, si sa-i evaluez. Simplu : nu are asimilate cunostintele, nu trece clasa si gata.
   Jobul parintelui este sa-l educe si sa-l determine sa invete. Pentru ca nu, scoala nu educa pe nimeni, asa cum, in mod gresit, parintii isi inchipuie. Scoala doar ii indoapa cu informatii ( de cele mai multe ori, perfect inutile ) si atat . Iar daca elevul nu invata, si parintele nu e capabil sa-l determine sa faca asta, e problema lor si nu a profesorului.
Am predat limba romana si acolo, orice tampit poate sa scoata un 5 de trecere si daca nu invatau mai nimic. Insa, nimeni nu trecea clasa daca nu stiau sa scrie gramatical corect : nu poti absolvi un liceu, fara sa stii sa scrii . Nu stii sa scrii, nu-i problema, ca ramai repetent, corigent, si mergi inapoi la scoala generala sa inveti ceea ce ar fi trebuit sa stii deja : sa scrii corect. Peste mine, semianalfabetii n-au trecut clasa.

Cam asta s-a intamplat si la bacalaureat : elevii aia, n-aveau voie sa ajunga in examenul de bac. Iar asta era 100 % vina profesorilor. Nu stie materia de minim 5, nu trece clasa. Nu cunoaste limba romana cat sa o vorbeasca / scrie corect, nu termina liceul. Simplu. E inadmisibil sa fii absolvent de liceu, dar sa nu fii in stare sa scrii corect in limba materna : ca sa nu mai vorbim de literatura sau gramatica ...
   Intr-un an am predat la o scoala generala, undeva pe sate. Spre surprinderea mea ( eram in primul an de predare ), in clasa a 5 a, mi-a fost livrat un elev care ... nu cunostea literele ! Nu putea citi, dar promovase in clasa a 5 a !
    M-am dus si am intrebat-o pe invatatoare de ce dracu' nu l-a tinut in clasa 1 ani in sir, pana invata literele ? Pai pentru ca directorul le-a interzis sa lase corigenti ( sa nu mai zic de repetenti ! ) ...  Ok, dar daca tot l-ai promovat, ce ai facut cu el 4 ani in clasa, daca nu l-ai invatat sa citeasca ?  A dat din umeri ...
L-am lasat corigent pe vara, si n-am nici o indoiala ca a trecut clasa in toamna : corigenta a dat-o cu altcineva, eu eram suplinitoare si m-am mutat . Tot anul am avut parte de urletele directorului si sicanele intregului corp profesoral, pentru ca m-am gasit eu sa f... meciu' ...

Am zis ca asta-i situatia la tara. ... las' ca la oras e pe bune. Si m-am dus profa de romana la un liceu dintr-o resedinte de judet.... Acolo, soc si groaza : mi-au fost livrati in clasa a 9 a, elevi semianalfabeti. Care nu erau in stare sa scrie corect romaneste !
   Nu se punea problema sa cunoasca literatura sau lucrurile de baza, nuu ! Eram la nivelul clasei a doua, in care trebuie sa scriem corect dupa dictare. Iar ei au stiut foarte clar : au avut 1 an la dispozitie, in care sa invete sa scrie corect. Cine nu scrie corect pana la sfarsitul anului, nu trece clasa, orice ar face. Si au scris relativ corect, pana la sfarsitulu anului.
    Situatia era aceeasi, in schimb : NU trebuiau lasati repetenti, corigenti, ca sa nu se isterizeze inspectoraul scolar, care voia rezultate bune. In ultima sedinta de consiliu profesoral se manareau mediile, cataloagele, astfel incat directorul sa fie multumit de medii si de promovari : sa poata raporta inspectoratului  rezultate bune la hectar ...

   Daca la nivelul clasei a 12 a se punea problema de a scrie corect ( asta trebuia sa invete la ciclul 1-4 ), va imaginati in ce hal erau ... nu interesa pe nimeni ... Profesorii erau presati sa inchida ochii si sa dea note mari.
Si nu doar profesorii erau presati : am avut o buna prietena, care avea un sot care a fost recent numit inspector general adjunct, in unul din judetele patriei .... Si care om era foarte revoltat de faptul ca la bac se cumpara notele si se copiaza, fapt pentru care a anuntat solemn ca isi ia functia in primire si o sa aiba el grija ca nimeni sa nu copieze in judetul lui.
    Dupa cum banuiti ... a fost pus rapid cu botul pe labe si bacul s-a desfasurat in stilul binecunoscut : note vandute pe  bani grei, elevii au copiat, etc. Omul a fost asa de scarbit, incat si-a dat demisia si s-a dus sa predea la universitate ( ca la liceu nu mai rezista, din cauzele mai sus amintite de mine ).
 
Daca privim sistemul in ansamblul sau, constatam ca nu profesorii, nu parintii, nici elevii nu's cauza mizeriei din invatamant. La origine, raul vine si e comandat ....de sus de tot, din politica. Care profesor nu se executa, are parte de probleme si sicane fara numar, pana ori se da pe brazda, ori pleaca din invatamant.
   Exista un foarte mare interes sa iasa cati mai multi absolveni cu diploma de liceu : asia vor fi clienti siguri ai universitatilor romanesti, care cer bani grei. Iar parte din bani, se duc la partide. E un cerc : rectorii de facultati particulare, fac " donatii" catre anumite partide, ca vor si ei sa obtina acreditari, aprobari, sa se inchida ochii ca in facultatile lor nu se face scoala, etc.
   Cercul e complet : politicienii isi iau banu', ( ba mai sunt si angajati pe post de profesori la facultatile respective ), facultatile se umplu de bani, studentii se pricopsesc cu diplome de facultate, iar parintii sunt mandrii de odraslele lor. Totul se rezuma la bani. Insa pentru a obtine o productie insemnata de studenti, trebuie .... sa le dai diploma de bac !
  
Rezultatul : agramatii astia care nu;'s in stare sa-si scrie limba materna, vor deveni profesori, doctori, vor avea functii de raspundere si poporul va depinde de " profesionalismul " lor.
    Stiu un manelist de la mine din sat, care e atat de limitat, incat nici vocabularul uzual nu il poate folosi. Cand iese in oras cu nevasta'sa, ea trebuie sa-i traduca pe intelesul lui, ce vorbesc ceilalti oameni ! Pentru ca el nu intelege semnificatia majoritatii cuvintelor ! Au plod in clasa a patra, iar el nu il poate ajuta la teme, pentru ca nu poate formula propozitii si apoi sa le scrie, iar ceea ce citeste nu intelege ( cuvinte necunoscute ).
   Individul asta, a terminat liceul la seral, cu spaga. A copiat la bac si a terminat liceul cu medie peste 8, dupa care s-a inscris la o scoala sanitara postliceala ( privata ), de unde va iesi ... asistent medical la radiologie ! Astia ne vor trata pe noi .... Eu nu m-as da pe mana lui ! Din pacate, spitalele vor fi pline de retarzi ca asta ( doctorii mai rasariti, pleaca pe capete in strainatate ) .
    Exista o sigura varianta : fugiti din Romania unde vedeti cu ochii , ca generatiile semianalfabetilor ajung in campul muncii !

Va imaginati cumva ca in Canada ajunge elita ? Pai care elita, ca tocmai ce am aratat cum toti semianalfabetii se pricopsesc cu diplome de facultate ? !
Am sa va arat crema intelectualitatii romanesti ( Canada asa are pretentia, ca selecteaza inteligentele ), care scrie la ziarul diasporei din Canada, in ziarul acasa. Cititi si va minunati :


Asta este autoarea articolului : cea care nu-i in stare sa scrie in  limba materna ! Din articol reiese in clar, ca e imigranta la prima generatie, si nu e venita aici de la 5 ani ...


Greseli gramaticale cu duiumul : cand am vazut prima greseala, am zis ca e un " i" in plus, o fi greseala de tastare. Insa cand am vazut ca se repeta .... Si cand am vazut ca intr-un articolas incep sa numar o gramada de greseli .... Ce pana mea de ziaristi semianalfabeti scriu la ziarul  " Acasa" ? Si cum de redactorul n-a vazut ce tanti nu-i in stare sa scrie corect ?
    Daca pana si in ziare incep sa scrie agramat, apoi nu-i de mirare ca scriu astia balarii in ziarele diasporei, de radem pe blog de capodoperele lor  ( nu-i prima oara ) ... 
  Daca tanti asta s-ar fi nimerit la clasele mele, nu intra in bacalaureat, pe motiv de semianalfabetism ( oricat de multa literatura ar fi stiind ea ) ...
Enjoy, ca i-am incercuit greselile ....





10 comments:

  1. Vaaaai Tzipi ! Aceste cuvinte "ne doare"!
    Pai matale profa de romana si nu stii "sa foloseshte" ACUZATIVUL ?

    "jobul meu este sa ii fac pe elevi sa priceapa informatia care le-o dau"

    Hai sa te "corecteshte" noi, cititorii tai fideli:

    " ...........sa priceapa informatia PE care le-o dau"

    In mod frecvent "eviti" prepozitia PE. Daca ramaneai in RO, ajungeai prim-ministru. Numai Tariceanu mai vorbea asa. Dar el vindea masini, nu era un intelectual fin ca tine.

    ReplyDelete
  2. Ok, l-am mancat pe " pe". Am mancat si alte litere, si alte cuvinte. Uitandu-te p etextele mele, poti constata ca folosesc corect acuzativul, si nu fac greseli gramaticale ( doar de scriere, cum sunt cele mai sus amintite. Si nu revin sa le corectez ).
    Uite-te la tanti ziarista, care nu-i dislexica , ca mine ( fapt pentru care nu confunda, incurca literele si cuvintele ), insa habar n-are cum sa scrie corect romaneste.

    ReplyDelete
  3. Iar pompezi abur aiurea.

    Nu m-am referit la "mancat litere" sau la "incurcat litere". Mai citeste-mi inca o data postul. Sau de 2 ori.

    Acuzativul, il folosesti gresit in mod frecvent / sistematic.

    Daca avem "bacalaureati" de calibrul celor de anul asta, este si meritul unor "profi" / suplinitori .....ca tine.

    ReplyDelete
  4. 'Ai, ca a venit anonimu' protestatar cu nervu' pe el, sa-i urmarim show-ul!

    Lucisfera

    ReplyDelete
  5. "Agramata" mentionata de tine are un job bine platit in Canada, pe cand tu nici macar un job de impachetat fum nu esti nu esti in stare sa obtii.

    ReplyDelete
  6. Pai exact asta spuneam si eu, ca toti semianalfabetii sunt in joburi de conducere ( bine platite ), si iau decizii proaste, care afecteaza pe ceilalti.
    Cu job sau fara job, tot agramata este.

    ReplyDelete
  7. Mi-esti tare draga, Tzipi dar trebuie sa recunosc ca de multe ori am vazut la tine greseli de limba romana dar si de exprimare asa ca ,eu zic sa nu fi chiar asa de rea.Eu, de exemplu, am fost olimpica ani la rand la limba si literatura romana si tot admit ca mi se intampla, mai ales din cauza tastatului sau a lenei sa gresesc asta nu semnifica ca sunt semi-analfabeta. Si ca sa-ti mai dau un exemplu:ajunsesem sa trebuiasca sa scriu foarte repede si toate cratimele si semnele de punctuatie ma incurcau asa ca la un moment dat scriam totul legat si pe urma trageam pur si simplu linii in loc de cratime si semnele din zbor.
    Ce e mai trist e ca fiu-meu a avut o educatoare care facea greseli de ortografie si pe panourile cu lucrarile copiilor; asa de buna era . In plus vorbeste cu multe regionalisme ceea ce pentru un educator(profesor, invatator) mi se pare strigator la cer.
    Si ma intreb ca poate sa-l invete pe piticul meu care de la 4 ani scrie si citeste?!Noroc ca ne are pe mine si pe ta'su...
    Cat despre "picatii"astia de pe luna-cred ca cel mai mult e vina parintilor ca nu au stiut sa le insufle dragostea pentru cunoastere.Eu n-am copiat la bac simi se pare firesc sa puna burta pe carti si sa se instruiasca in primnul rand pentru ei si apoi entru note, examene etc

    ReplyDelete
  8. Eu sunt de acord cu tine, ca toti facem greseli gramaticale ( din viteza, din cauza faptului ca nu recorectam textul, etc ) : DAR NU LA ZIAR ... Si nu atat de multe ( si mereu aceleasi ) pe un petic de text ...

    ReplyDelete
  9. Vezi mai Tzipi, analfabetismul este ...remarcat. Nu numai de catre un anonim ci chiar de mai multzi.

    Si nu ne referim la greseli ocazionale si incurcaturi de litere. Este vorba de folosirea sistematica a unor .....hai sa le zicem "sintagme" gresite.

    Uite, chiar si Anonimu' de mai sus care se plange de educatoarea copilului, a scris :

    " ....eu zic sa nu fi chiar asa de rea" in loc de "sa nu FII chiar asa de rea"

    Stii tu: FI .....FII....

    Dar asta nu inseamna ca o criticam pentru ca i-a mancat calculatoru' o litera.

    Pe Lucisfera n-o lua in seama ! Ea are sindromul ala premenopauzist .....nu-i intra nimeni in voie. Dar...deh ...e un yesman desavarsit !

    ReplyDelete
  10. "Pe Lucisfera n-o lua in seama ! Ea are sindromul ala premenopauzist .....nu-i intra nimeni in voie. Dar...deh ...e un yesman desavarsit !"

    Sa mori tu ca-i asa? Te-ai cautat tu in cur? Ori ai pretentia sa-ti vorbesc frumos?

    Lucisfera

    ReplyDelete

Pentru ca au fost crestinopati ramasi fara argumente in ceea ce sustineau si care au scris pe blog datele mele personale drept razbunare, comentariile vor fi moderate, ca sa prevenim si alte marlanii dinpartea " prietenilor" . Comentariile vor fi moderate. Forever.