Doctor Yourself

Tuesday, January 11, 2011

Sport national

Care e sportul national in Canada ?
Raspuns : shopping-ul ...

Mall-urile sunt fericirea maxima : daca sunt suparati, se duc la shopping. Daca sunt fericiti, se duc la shopping. Daca e weekend, se duc la shopping. Daca e Carciunul, daca a orice, ei se duc la shopping. PE DATORIE, cum credeati altfel ? Nu, marfa pe datorie nu se scrie in caiet ca in Romania, ci se da pe ....carte ade credit. Care e mult mai tricky decat caietul, ca se platesc dobanzi exorbitante. Da' nu conteaza, shopping sa fie . Ca oricum canadienii traiesc pe datorie, si muncesc intreaga viata, ca sa isi plateasca datoriile.
  
Cum dresezi canadianu' sa faca shopping ? Cu reclama ... si brainwashing de mici copii. O colega canadianca era toata mirare si soc, cum de ziua mea, sotul imi aduce o ciocolata ? Adica, doar atat ? Nici macar un inel cu diamante, nimic ? La ei totul se masoara in bani, incluziv iubirea ... Daca primesti cadooo scump, te iubeste , daca e ieftin....nu. Simplu, nu ?
 Nu trebuie sa-ti bati capul deloc ...tv-ul ne invata cum sa relationam cu oamenii : in functie de cati bani cheltuie pe noi. In Romania li se spune "pitzi" ....aici arata a oameni normali, da' cu mentalitate de pitzi.
    Ca sa cumperi, trebuie sa ai ce cheltui. Nu ai, nici o problema ? Vine carte ade credit si da pe mana pustilor de 17 ani, cate 10.000 de start, sau mai mult. E tricky, ca atunci cand dai cu cardul, nu prea realizezi ca aia's bani ( ca nu-i vezi ) ... si multi cheltuie in prostie, inca inainte de a incepe sa faca bani ...


Si se duc in mall-uri, si cumpara orice le atrage privirea...instinctiv asa... Dupa care, ii vezi la cozi imense la customer services, returnand marfa cumparata.
   Marele avantaj de aici, este ca poti returna marfa in vreo cateva zile de la cumparare : fara mofturi, fara istericale, fara ancheta, fara nimic. Pur si simplu iti ia marfa inapoi, primesti banii inapoi sau alt produs, dupa cum alegi tu.
Si cu toate acestea, la inceput cand am ajuns in Canada, nu intelegeam ce bai au oamenii aia, care mergeau in magazin si incepeau sa intoarca p[rodusul pe toate fetele, si sa-i sacaie pe vanzatori cu intrebari stupide. Dupa o vreme, am inteles pe pielea mea : marfa de aici in general e foarte proasta. Si iti poti lua tepe lejer, daca nu casti ochii .
     Daca in Europa cumparam o rasnita ( nu din aia chinezeasca, din targ de la Europa ) si stiam ca va functiona mult si bine, aici nu mai am garanti arespectiva. Pentru ca majoritatea electronicelor produse la un pret accesibil, si vandute in marile lanturi de magazine, sunt ....made in China . Sau daca nu's chinezesti, ci sunt mai scumpe, de regula sunt made in USA. Si aici devine tricky : cumperi produsul, primesti garantie 3 luni parca ( nu mai stiu exact termenele, asa ca o sa iau date aproximative ).
      Dupa 1 luna jumate, se strica rasnita, dai fuga la magazin sa ti-o schimbe. Aici, surpriza: dupa 1 luna, expira termenul in care poti returna marfa, si magazinul iti spune sa trimiti rasnita ....la producator, ca sa ti-o schimbe, ca doar e in garantie. Mergi acasa, cauti producatorul si vezi ca e taman in China sau SUA. Chiar daca e in SUA, transportul  costa mai mult decat rasnita .... si ramai cu paguba ...


Interesant este, ca in Canada, totul este mult, mai scump decat in USA. Cica, pentru ca transportul costa, din USA pana in Canada ! Sa mori tu ca asa-i ?
   Cum se face ca locuind la vreo ora jumate de granita cu SUA, marfa e atat de scumpa ? Cat de mult costa transportul , la un TIR de marfa, intr-o ora de mers ? Costa atat de exorbitant incat pretul produselor sa sara atata de mult ?
   
Ce ma incanta pe mine cel mai mult in magazinele canadiene, este faptul ca nu esti tratat ca un potential infractor, si ti se respecta prezumtia de nevinovatie. Adica : nu te obliga nimeni sa-ti lasi bagajele la usa, nu te cauta nimeni in sacose , cum se intampla in Romania. Numai in Romania se poate intampla sa iti incalce drepturile, si populatia sa se lase umilita, si sa nu zica nimic.
    Intru cu ruscacul in spate, cu sacose, genti, cu orice . Acuma, e limpede ca sunt camere video peste tot si persoane care supravegheaza continuu magazinul. Stiu ca au si persoane in civil, deghizate in clienti, care patruleaza prin magazin si supravegheaza clientii. e dreptul lor, dar macar nu ma trateaza pe mine ca pe un hot, si nu-mi fac perchezitie abuziva in genti.
    
Desigur, nu e totul roz. Chiar deloc. Se dau tepe si la magazine, cat cuprinde. Exista un magazin celebru pe aici, prin faptul ca are preturi mici, marfa de firma ( capete de marfa, ramase de la magazinele de firma ) si haine hidoase. Cand ajungi aici, toti te indruma la magazinul castigator, sa iti cumperi haine.
   Am mers si eu, chiar cand am ajuns in Canada, ca aveam nevoie de o haina de primavara. Gasesc haina, la casa platesc cash, cu hartii de 20 $. Ii dau mai mult vanzatoarei 60 $, ca ma incurc cu banii : ea scrie pe chitanta ca a primit 60, haina costa 40 si rest 20. Doar ca nu-mi da restul ( vazuse ca nu intelegeam iota engleza ).
    Eu ii arat chitanta, ii zic ca-mi astept restul. Ea : pai ti-am dat restul ! Eu nu si nu, ca nu mi-ai dat nimic, verifica pe camera video. Tipa, s-a prins repede ca nu voi chema managera, pentru ca nu pot sa-i expun problema, si mi-a zis ca " bye si next customer " ....
Ce n-a banuit vanzatoarea, a fost ca a doua zi m-am infiintat in magazin cu omul meu pe post de translator si facut scandal la managera. Mi-am primit aia 20 $ plus scuze. Kkt. De atunci nu mai calc in magazinele castigatoare, nici sa-mi dea marfa pe gratis.

Gilbert, a facut o descoperire desteapta aici  http://www.colobanea.ro/2010/08/bacteria-buna-si-bacteria-proasta/ 
   Si anume, o mandra reclama la un sapun, afisata in statiile de autobuz. Care reclama, ne spune ca sapunul minune ( eu tot nu m-am prins cum se numeste ), ucide virusii si bacteriile rele, si le lasa neatinse pe alea bune !
 Zau ? Eu sunt sigura ca sapunul asta ucide si virusul SIDA, insa au uitat aia sa scrie pe reclama !


Acuma, canadienii cred, pentru simplu fapt ca au fost dresati de mici sa urmeze regulile si sa creada tot ce le spune sistemul : ca autoritatile lucreaza in interesul omului rupt in cur, spre binele lui, of corse .... Canadienii chiar cred ca vine balonasul de sapun si sorteaza bacteriile ca la Judecata de Apoi : alea rele la stanga si alea bune la dreapta .... scoala canadiana ( una din cele mai bune din lume ), sa traiasca !

Trecand peste partea de fun, ma intreb : ce lege care reglementeaza publicitatea, au canadienii, de le permite sa minta negru pe alb populatia ? Ca daca nu le-ar fi permis, nu s-ar fi afisat ...
In Europa, reclama mincinoasa se pedespeste cu amenzi serioase. Stiu ca intr-o vreme a fost scandalul de la Revlon, care facea reclama la o mascara care lungeste genele, insa Kate Moss din reclama, avea gene...false ! si a fost mare scandal, s-a lasat cu amenzi, ca mint populatia.
Mai este in Romania sapunul ala Protex, care si el ucide bacterii, insa doar ....atat ! Le ucide pe toate, ca legea publicitatii nu le permite producatorilor sa minta ca ucide ...selectiv.

No comments:

Post a Comment

Pentru ca au fost crestinopati ramasi fara argumente in ceea ce sustineau si care au scris pe blog datele mele personale drept razbunare, comentariile vor fi moderate, ca sa prevenim si alte marlanii dinpartea " prietenilor" . Comentariile vor fi moderate. Forever.