Doctor Yourself

Tuesday, January 11, 2011

Cutia cu maimute 2

Ceilalti sunt diferiti, iar eu nu pot fi ca ei. In mod normal, o persoana cu dizabilitati tinde spre a fi ca ceilalti ( nu inteleg ce ce ) : asta de fapt, inseamna ca nu se accepta pe ei, si se straduie sa mimeze normalitatea. Nu inteleg de ce nu se pot accepta asa cum sunt, si sunt atat de disperati sa faca parte din gramada ... probabil ca este acel instinct de a se aduna gramada ( pe care eu nu il inteleg ).
Pentru ca da, cunosc din astia cu dizabilitati complexati. Aveam un prieten, vreo 50 si ceva de ani, care la o mana avea doar doua degete. Omul era profesor universitar, deosebit de cult, si toata viata lui si-a ascuns mana cu defect ... in maneca hainei ! Fapt pentru care, niciodata nu isi putea folosi in public mana respectiva. Era randul meu sa ma mir, cum un om atat de inteligent nu putea gandi limpede ! Ii spuneam ca e aberant sa incerci sa fii normal, cand nu esti : degetele alea nu vor creste inapoi, daca pretinzi ca le ai ... E ca si cum ar fi incercat sa pretinda ca nu e fiinta umana, ci ursuletul Panda : de-a dreptul hilar in disperarea lui. Incercam sa ii explic, ca, tinandu-si mana mereu in maneca, nu face decat sa-si agraveze handicapul, pentru ca nu isi mai folosea deloc mana ( ca sa nu-i vada ceilalti degetele ). Ii spuneam ca daca e atat de chinuit de mana aia, e mai rational sa o amputeze ( ca tot nu o folosea ), decat sa fie continuu stresat sa nu iasa din maneca afara. Parca avea ceata pe creier...
Si apoi, nu inteleg de ce era atat de importanta perceptia lumii despre el ? Cui ii pasa ce cred ceilalti ? In mod logic si rational, ori isi ascunde mana, ori nu, oamenii tot stiu ca el are un handicap : deci am eliminat si varianta cu "parerea lumii " ....rezulta ca nu se va schimba nimic din acest punct de vedere.
Dar ceilalti, cu handicap sau fara, sunt disperati sa fie cat mai conformi cu grupul din care fac parte, pentru ca spiriutl de haita este mai important pentru ei, decat propria lor persoana : aberant, nu ? Si cica eu sunt cea care detine diploma de diabilitate mentala ....

Acum voi vorbi despre ceilalti care nu poseda dizabilitati, insa se comporta ca ei, nu stiu de ce .... probabil pentru ca nu pot gandi limpede ( asta e clar ). Am observat ca se aduna in mici gasti, cercuri social,e care sunt foarte importante pentru ei. Dupa care, fac eforturi sa se alinieze credintelor si normelor grupului, in dauna interesului personal. Si aici e momentul in care devine penibiil : de la omul simplu pentru care conteaza gura lumii, pana la omul rasat, care tine la imaginea lui. Si incep sa faca mici sau mari sacrificii personale, nue zita sa atace pe altii cu pareri diferite, doar pentru a pastra coeoziunea gurpului. Chiar daca, cumva, realizeaza ca opiniile grupului nu sunt corecte.
Mi s-a intamplat adesea sa vad acest comportament aberant, cu care isi apara haita : e periculos, caci nu mai pot vedea realitatea, ci ea devine modelata dupa cum vor ei sa fie. Degeaba le spun celor de aici ca mancarea e execrabila si din plastic, si le aduc si dovezi : nu-i adevarat, pentru ca aici totul trebuie sa fie minunat ( adica incerc sa e spun ca ei au emigrat, cheltuit o gramada de bani ca sa ajunga aici, sa se otraveasca de buna voie cu mancarea asta? Asta nu poate exista, pentru ca ei nu ar putea suporta realitatea aceasta, si atunci ...o cosmetizeaza : lasa ca nu e chiar asa...ca lumea zice ca e buna mancarea... ).
Este fantastic cum, de dragul de ramane in grup, sau a-sipastra intacte credintele, opiniile grupului, oamenii refuza sa vada realitatea ! Iar asta se intampla frecvent : cum sa nu vezi realitatea ? Nu le sare in ochi ?
As vrea sa inteleg cum, care e mecanismul prin care acesti oameni se pot minti singuri si isi pot falsifica cu succes realitatea : mie mi se pare de domeniul SF-ului. nici sa vreau nu pot, ca dau cu capul realitate, indifenet daca imi convine cum arata ea sau nu !
Ceilalti au un real talent de a se ascunde dupa deget.
Si da, din dorinta de a apartine grupului, de a se conforma grupului, ajung sa se imbrace la fel, sa adopte obiceiuri care in mod normal nu le plac, vor mima comportamente la moda si vor fi victimele preferate ale creatorilor de reclame !


Ei nu gandesc, ci doar mimeaza : din dorinta disperata de a fila fel cu ceialalti si de a fi acceptati in grup, ei renunta la individualitatea lor, laceea ce ei si-ar dori. Am vazut nenumarate cazuri de acest gen. Am avut o gramada de prietene care imi spuneau ca viseaza sa fie libere sa faca sex cu cine vor, sa traiasca aventuri, etc. Erau tinere, necasatorite, dar se autocenzurau, pentru ca "regula' haitei era ca daca nu erai ( nu virgina, ci doar cu un prieten stabil ), erai curva.
Mie mi se parea tragic pana la ilaritate cum se chinuiau singure, rupte intre datoria fata de haita si ceea ce voiau ele de fapt sa faca. Haita castiga intotdeauna. Imi spuneau ca nu pot sa faca ce vor, pentru ca haita nu le va accepta, vor fi dicsreditate, vor fi in afara grupului ( cum eram eu ). Si ?
Pentru mine era insuportabil sa nu fac ce vreau eu, sa fac ceva impotriva vointei mele, decat sa ma supun regulilor haitei. Pentru ele, era mai importanta haita, decat ce voia sufletul lor... Dupa care, urmand regulile, s-au casatorit, si ... imi spun cat de tare regreta ca nu au avut curajul sa faca ce voiau ele. Nu le cred : pentru ca in continuare, se supun regulilor haitei, probabil inconstient ...
Acesta e doar un exemplu, insa acest tip de comportament il regasesc in orice actiune de-a lor : libertatile personale pe care si le acorda unt minimale...cat sa nu deranjeze hita si sa nu riste a fi exclusi .... Si da, eu sunt cea care are dizabilitati mentale ....

Un alt aspect la fel de stranui pe care l-am observatla ceilalti, este ca sunt excesiv de interesati de faptul cum sunt priviti de altii. Mai grav decat atat, este ca isi bazeaza opinia de sine, mai mult pe parerile celorlalti, decat pe propria parere. Este ca si cand nu s-ar putea percepe asa cum sunt in realitate, si au nevoie de confirmarea celorlati. Cum pot fi asa dezorientati ?
Luand un exemplu banal : nu=mipasa de regulile haitei, deci am cate aventuri vreau, cu cine vreau, si chiar mai "rau", vanez singura. Haita zice ca nu respect conventia si sunt c...va si ma trateaza ca atare. Apoi eu sunt chiar atat de confuza, incat sa ii cred ? Este absolut aberant, insa am vazut la ceilalti cat de confuzi si nesiguri pe ei devin, in momentul in care haita zice ceva negativ despre ei : toata increderea in ei li se clatina !

Am observat ca ei comunica intre ei foarte greu si fac multe confuzii, din cauza stilului alambicat de comunicare. Nu ma mira !
Nu, ei nu pot spune lucrurilor pe nume, pe fata, pentru ca sunt prinsi intre ciocan si nicovala : daca o spun concis si in fata, risca sa piarda aprecierea haitei, le este frica sa nu fi eperceputi ignoranti ....si pe alta parte, totusi, vor sa spuna ce au de spus. Si atunci, sa impace si capra si varza, incep sa formuleze pe ocolite si alambicat, presupunand ca ascultatorul stie ce vor ei sa spuna. Rezulta o varza, din care fiecare presupune ce vrea el.
De foarte multe ori, cei cu care vorbesc, fac un lucru foarte interesant : ciopartesc vorbele mele, si iau ceea ce este conform cu tiparul lor de gandire. Ce ramane si care nu se potriveste cu tiparul lor, il "adapteaza" mutileaza, incat sa il poate indesa in tiparul lor de gandire. Rezultatul este de-a dreptul fantastic .... Si de foarte multe ori, pe telenovelele mele de forumuri, ma acuza ca am zis X sau Y aberatie. Le spun ca n-am zis asa ceva, dau inapoi, culeg citatul il livrez drept dovada : se uita, citesc, si nu mai zic nimic....
Clar ca majoritatea dintre ei, nu pot pricepe daca nu le vorbesti conform tiparului lor de gandire : exact cala calculatoare ...nu cunosti limbajul de programare, nu poti comunica...

Probbail ca mai au is alte ciudatenii, insa astea mi-au venit in minte acum, si astea nu contenesc sa ma uimeasca pe zi ce trece . De ce sunt atat de lipsiti de logica elementara si ratiune critica ? Daca asta inseamna a fi "normal", multumesc nu : piticii mei de pe creier sunt mult mai avantajosi !

2 comments:

  1. baaaaaaaaaaaa.(scuze,te salut politicos)..nu ma abtin..faza cu haita...e cea mai adevarata chestie .aveam o suta de prietene(moldovence,oltence,si alte natii),specific clar de la inceput ca eu eram cu banii(adica ele ma vedeau milionare si a tot stiutoare)in sensu ca plateam iesiri,blugi si tv color,daca nu aveau...eram cea mai buna,cea mai buna...ma invatau ele cum sa mint acasa(sa nu care cumva sa creada ex ca l-am inselat. bineinteles cand intarziam)euuuuuu? din pacate..locuiam la etaju 4. pana ajungeam sus ..uitam..asa ca spuneam tot..tot,tot..eiiiiiii...de aici mi s au tras toate necazurile...sant de rea vointa,le sfidez,ele ma invata cum trebuie sa fie o femeie model..eu? nu si nu..o tin pe-a mea.aia adevarata... nu mai am loc.clar. urmarea? barfa,izolarea...Concluzia mea? o tin tot pe-a mea..... Rez.final? daaaaa,divortata,dar cu ex prietena pe viata........Nu suport falsitatea si ipocrizia..de-aia m-am lipit eu pe aici, pe la tinee...sorry dar cred ca si Stella e de vina pt tupeul meu de-a scrie acum....Numai bine iti doresc !

    ReplyDelete
  2. Incearca prietenia cu barbati inteligenti : la mine functioneaza foarte bine. Cu femeile nu merge si pace : doar daca dau peste una sclipitoare ( astea oricum sunt marfa rara ).

    ReplyDelete

Pentru ca au fost crestinopati ramasi fara argumente in ceea ce sustineau si care au scris pe blog datele mele personale drept razbunare, comentariile vor fi moderate, ca sa prevenim si alte marlanii dinpartea " prietenilor" . Comentariile vor fi moderate. Forever.